En sekund varje dag

För något år sedan såg jag ett TED-talk av Cesar Kuriyama: han är en regissör och håller på med ett fortlöpande projekt som går ut på att samla speciella små stunder i livet. Kuriyamas mål är att filma en sekund av sitt liv varje dag och sedan lägga ihop det till en enda lång video. Jag tyckte det var ett fint sätt att komma ihåg livet - speciellt under de dagar man har så mycket att göra att man kanske inte hinner skriva ett dagboksinlägg eller ta några foton.

Det är oftast på sommaren som jag kommer ihåg en-sekund-per-dag principen, för det där då jag hinner inse hur trevligt det är att komma ihåg familjen och vänner som man träffat. Största problemet jag haft är att jag inte någonsin satt ihop mina sekunder till en video eftersom jag vet hur mycket klippande det kommer att krävas för varje filmsnutt. Men så märkte jag att en av mina studiekamrater gjort en video med hjälp av en app (1 Second Everyday) som är skapad just för det här projektet. Muahaha, tänkte jag. 

Nu när jag hittat ett enkelt sätt att sätta ihop mina minnen har jag tänkt att jag kanske ska pröva hålla på med det här lite längre. Jag satte ihop några klipp från i augusti och september då jag filmade ganska regelbundet. Det gjorde mig glad att komma ihåg vad jag gjort under de månaderna, så varför inte hålla på med det lite till?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast skrivet...

En sekund varje dag

För något år sedan såg jag ett TED-talk av Cesar Kuriyama: han är en regissör och håller på med ett fortlöpande projekt som går ut på att s...