Kikar fram under paraplykanten

Jag åkte till Sibbo på torsdag eftermiddag, skrev modersmålsexamen på fredagen och var med på årets första Open Doors ungdomssamling i församlingen! Jag trodde att jag skulle vara väldigt trött på fredagen efter 6 timmars prov, men det var faktiskt inte så farligt. Och Open Doors gick mycket bra - det är riktigt kul att vi har satt igång för hösten! Lördag och söndag spenderades på holmen hos famos. Jag och mamma plockade lite lingon och jag gosade ihjäl hunden så ofta jag kunde... På lördagskvällen hade vi årets kanske sista bastu nere vid stranden, och solen reflekterades nästan aggressivt i vattnet så man var tvungen att kisa för att titta mot bryggorna. På söndag kväll åkte jag tillbaka till Karis igen tillsammans med 3 andra filurer och ungefär lika mycket packning som då jag kom hit första gången.


I dag hade vi en friluftsdag och hela skolan gick en knapp kilometer till en liten skog för att plocka blåbär. Det regnade precis hela dagen så det var kanske inte det mest behändiga vädret, men jag älskar ju regn så jag klagar inte. Nu står det åtminstone 2 liter blåbär i vårt lilla lilla kylskåp och jag undrar vad vi ska hitta på med alltihop... Det är konstigt hur ett kylskåp kan bli fullt så snabbt.

Sara räknade skoparen i vår lilla tambur: 15 par skor delat på bara 4 flickor. Det ser konstant ut som om vi skulle ha en massa gäster - och då vet jag att vi alla har något par skor till inne på våra rum. I dag har det kommit lite stövlar till i tamburen, så det är nog fler än 15 par skor där just nu.

I kväll ska jag springa över till Jimmys och Carros en stund, men just nu sitter jag i sängen och lyssnar på Sara som använder Google translate för att lära sig ryska. Lite då och då kommer det utrop som "kakvasavut" och något som lät som "dobro e du själv".  "Minjasavut Sara", presenterar Sara sig själv och jag förstår ännu en gång att jag nog knappast någonsin kommer vilja lära mig ryska.

"Dasvidanja!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast skrivet...

En sekund varje dag

För något år sedan såg jag ett TED-talk av Cesar Kuriyama: han är en regissör och håller på med ett fortlöpande projekt som går ut på att s...