5-6 våningar upp i solsken

Ett av de trevligare sätten att spendera sin fredags eftermiddag på är nog att umgås med någon man tycker mycket om. Helsingfors är förresten väldigt fint bara man hittar de absolut rätta ställena att gå omkring på: ställen där solen skiner och man kan andas utan att allt opersonligt stadsliv trycker in en bland gråa betongblock. Jag fick motion, slällskap och en massa solsken på samma eftermiddag. Det är nog härlgt att kunna gå omkring i jeansjacka utan att frysa, trots att man inte har vantar på sig.

När jag klockan 8 sedan satt i bussen på väg hem hade jag ett djupt välmående i hela kroppen. Bussen åkte över en bro och den sakta nedgående solen fick mig att le när den sken mig rakt i ögonen. Det var kallare och mulet när bussen stannade på busstationen där hemma, men allt tidigare solsken och sällskapet 5-6 våningar upp i ett höghus stannade kvar i minnet och fortsatte värma hela kroppen med glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast skrivet...

En sekund varje dag

För något år sedan såg jag ett TED-talk av Cesar Kuriyama: han är en regissör och håller på med ett fortlöpande projekt som går ut på att s...