Fredag

Du undrar vad jag gjorde på min fredag eftermiddag/kväll? Men så kul - det ska jag berätta för dig! Jo, det jag gjorde var alltså att sitta ungefär 4½-5 timmar med en blyertspenna i handen framför ett ritblock i storlek A3. Modellen var en skådespelare och jag tänker aldrig någonsin lita på "ögonmått" igen när det gäller att mäta ut proportioner på en människa. Och ja, det tog verkligen så länge - det blev det mest satsade porträttet på evigheter.

Det tog lite väl länge och när jag äntligen trodde att jag var färdig insåg jag att näsan var för lång. Tidigare (som tur i ganska början) hade huvudet varit för smalt och nu var näsan en eller två centimeter för lång! Istället för att bara låta det vara raderade jag flera dyrbara minuters (okej, halvtimmes?) jobbande och gjorde om både näsa och mun. Jag visste att jag hade ångrat mig senare om jag inte hade rättat till felet samma kväll.
Men nöjd är jag verkligen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast skrivet...

En sekund varje dag

För något år sedan såg jag ett TED-talk av Cesar Kuriyama: han är en regissör och håller på med ett fortlöpande projekt som går ut på att s...